Aktualizacja środowiska AVR na macOS

W tym poradniku opisałem jak skonfigurować środowisko programistyczne dla mikrokontrolerów AVR na komputerach Mac z systemem macOS. Zaletą tego sposobu jest to, że wszystko co potrzebujemy znajduje się w jednym pakiecie, w CrossPack. Dzięki czemu jest to idealne rozwiązanie dla osób które dopiero zaczynają swoją przygodę z AVR-ami. Ma jednak też wadę. Jesteśmy skazani na deweloperów tego pakietu w kwestii przygotowywania uaktualnień. Kto zainstalował, zapewne zauważył że ostatnia paczka została opublikowana w grudniu 2013 roku. Jeśli zaś poszukać w sieci, to okazało by się że większość programów wchodząca w skład pakietu CrossPack doczekała się już kilku aktualizacji. Wiadomo że nowsze wersje oprócz naprawy wykrytych błędów wnoszą też mniejsze lub większe usprawnienia. I tak np. 16.02.2016 ukazała się wersja avrdude oznaczona numerem 6.3, a jedną z wprowadzonych nowości jest obsługa najnowszych mikrokontrolerów ATmega48/88/168 z serii PB. Co więc zrobić żeby móc używać najnowszej wersji avrdude nie czekając na nową kompilacje CrossPacka? Otóż należy sobie avrdude samemu skompilować :) I to właśnie mam zamiar opisać w tym poradniku. Zresztą nie tylko kompilacje avrdude, ale wszystkich komponentów składających się na środowisko programistyczne AVR. Z tym "samemu" to trochę przesadziłem. Skorzystamy z gotowych już skryptów umożliwiających kompilacje bezpośrednio z kodów źródłowych danego programu. Do wyboru są dwie opcje, albo korzystamy z MacPorts albo z Homebrew. Jedna i druga wymaga zainstalowania w systemie skryptów, przy pomocy których można kompilować kody źródłowe programów, oraz środowiska programistycznego Xcode firmy Apple. Nie będę opisywał obu sposobów, lecz skupię się na wykorzystaniu Homebrew. Głównie dlatego, bo w moim odczuciu trochę sprawniej przebiega cały proces i jest łatwiejszy w używaniu. W MacPorts każdy składnik środowiska programistycznego AVR trzeba instalować z osobna. W Homebrew mamy przygotowaną paczkę skryptów które od razu instalują wszystkie potrzebne biblioteki. Osobno trzeba tylko doinstalować avrdude. Ponadto możemy wyedytować skrypty tak, aby zainstalować najnowsze dostępne wersje lub skorzystać z gotowego polecenia które taki skrypt utworzy automatycznie. W MacPorts nie zauważyłem takiej możliwości. Przejdźmy więc do instalacji. Cały proces instalacji Xcode, Homebrew jak i kompilacji źródeł należy wykonać na koncie z uprawnieniami administratora. Pierwszą więc czynnością jest zalogowanie się na to konto. Będąc już na nim, przechodzimy do AppStore i pobieramy Xcode, od jakiegoś już czasu jest darmowy. Po pobraniu i zainstalowaniu Xcode, w folderze Programy/Narzędzia wyszukujemy Terminal i uruchamiamy go. Jak wiadomo w macOS pliki systemowe są ukryte, a że będziemy potrzebowali do nich dostępu to trzeba sprawić żeby stały się widoczne. W tym celu wpisujemy w Terminalu takie polecenie:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES

można je też wstawić do Terminala na zasadzie "kopiuj-wklej", naciskamy ENTER. Z menu głównego wybieramy Jabłko - Wymuś koniec.... W oknie które się pojawi zaznaczamy "Finder" i naciskamy "Uruchom ponownie". Od teraz w Finderze będą widoczne wszystkie foldery i pliki wcześniej niewidoczne. Wracamy do Terminala i instalujemy "Command Line Tools for Xcode" poleceniem:

xcode-select --install

Czekamy aż się zainstaluje i instalujemy Homebrew komendą:

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

 

UWAGA ON

W 2017 nastąpiły zmiany w pakiecie Homebrew i to co poniżej pisałem jest nie aktualne. Nie dostępna jest formuła avr-libc. Jednak nie będę usuwał opisu jak przebiegała instalacja z użyciem tej formuły, może kiedyś powróci. Zapraszam do zapoznania się z informacjami zawartymi pod tym linkiem.

UWAGA OFF

 

Po zainstalowaniu się Homebrew, kolejna komenda której musimy użyć to:

brew tap osx-cross/avr

dzięki niej zostanie utworzone repozytorium zawierające wszystkie skrypty potrzebne do zainstalowania środowiska AVR.

Teraz możemy przystąpić do instalacji całej paczki programów. W tym celu w Terminalu wpisujemy komendę:

brew install avr-libc

Dzięki niej każdy skrypt zostanie wykonany automatycznie instalując wszystkie potrzebne pliki. Może to trochę potrwać, bo kody źródłowe są pobierane na bieżąco z serwerów. Jak instalacja całego pakietu się zakończy, instalujemy avrdude poleceniem:

brew install avrdude

Skrypt ten, na chwilę kiedy powstał ten poradnik, zainstaluje wersję 6.2 avrdude. Jeśli chcemy mieć nowszą wersję, należy dokonać edycji skryptu w sposób opisany powyżej, a sam skrypt znajdziemy w /usr/local/Library/Formula/ . Została jeszcze jedna rzecz do zrobienia. Z racji tego że Hombrew nie dokonuje instalacji w folderach systemowych, musimy przekopiować jeden systemowy plik do folderu Homebrew. W Finderze przechodzimy do /usr/bin/, zaznaczamy plik "make", i z menu wybieramy "Edycja - Kopiuj". Przechodzimy teraz do /usr/local/bin/, a z menu wybieramy "Edycja - Wklej rzecz..."  W ten oto sposób zakończyliśmy instalację najnowszej wersji środowiska programistycznego AVR. Zanim opuścimy konto Administratora zalecane jest ponowne ukrycie plików systemowych komendą:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles NO

pic3Wylogowujemy się z konta Administratora, logujemy się na swoje konto użytkownika i w Eclipse oraz AVRFusesCalc, zmieniamy ścieżki dostępu aby korzystać z nowo zainstalowanych programów. Jak tego dokonać, opisałem tutaj.

Na koniec tylko dodam, że korzystając z Terminala na koncie Administratora należy zachować szczególną uwagę podczas wpisywania poleceń. Tak samo jeśli chodzi o usuwanie czegokolwiek przy włączonej widoczności plików systemowych.

E-mail

Komentarze   
#1 Pawel 2016-03-13 00:59
Bardzo dziękuje wszystko działa świetny poradnik i ekspresowa pomoc. :-) :-) :-) :-)

Pozdrawiam
Cytować
Dodaj komentarz