Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym możliwe jest między innymi poprawne wyświetlanie elementów strony, zapamiętywanie sesji użytkowników. Dodatkowo na stronie znajduje się skrypt Google Analytics oraz PIWIK (statystyki oglądalności). Znajdują się również skrypty przycisków serwisów społecznościowych Facebook, Twitter i Google+ oraz YouTube, które również mogą zapisywać ciasteczka.

Uaktualnianie środowiska AVR na Mac OS X

 

W tym poradniku opisałem jak skonfigurować środowisko programistyczne dla mikrokontrolerów AVR na komputerach Mac z systemem OS X. Zaletą tego sposobu jest to, że wszystko co potrzebujemy znajduje się w jednym pakiecie, w CrossPack. Dzięki czemu jest to idealne rozwiązanie dla osób które dopiero zaczynają swoją przygodę z AVR-ami. Ma jednak też wadę. Jesteśmy skazani na deweloperów tego pakietu w kwestii przygotowywania uaktualnień. Kto zainstalował, zapewne zauważył że ostatnia paczka została opublikowana w grudniu 2013 roku. Jeśli zaś poszukać w sieci, to okazało by się że większość programów wchodząca w skład pakietu CrossPack doczekała się już kilku aktualizacji. Wiadomo że nowsze wersje oprócz naprawy wykrytych błędów wnoszą też mniejsze lub większe usprawnienia. I tak np. 16.02.2016 ukazała się wersja avrdude oznaczona numerem 6.3, a jedną z wprowadzonych nowości jest obsługa najnowszych mikrokontrolerów ATmega48/88/168 z serii PB. Co więc zrobić żeby móc używać najnowszej wersji avrdude nie czekając na nową kompilacje CrossPacka? Otóż należy sobie avrdude samemu skompilować :) I to właśnie mam zamiar opisać w tym poradniku. Zresztą nie tylko kompilacje avrdude, ale wszystkich komponentów składających się na środowisko programistyczne AVR. Z tym "samemu" to trochę przesadziłem. Skorzystamy z gotowych już skryptów umożliwiających kompilacje bezpośrednio z kodów źródłowych danego programu. Do wyboru są dwie opcje, albo korzystamy z MacPorts albo z Homebrew. Jedna i druga wymaga zainstalowania w systemie skryptów, przy pomocy których można kompilować kody źródłowe programów, oraz środowiska programistycznego Xcode firmy Apple. Nie będę opisywał obu sposobów, lecz skupię się na wykorzystaniu Homebrew. Głównie dlatego, bo w moim odczuciu trochę sprawniej przebiega cały proces i jest łatwiejszy w używaniu. W MacPorts każdy składnik środowiska programistycznego AVR trzeba instalować z osobna. W Homebrew mamy przygotowaną paczkę skryptów które od razu instalują wszystkie potrzebne biblioteki. Osobno trzeba tylko doinstalować avrdude. Ponadto możemy wyedytować skrypty tak, aby zainstalować najnowsze dostępne wersje lub skorzystać z gotowego polecenia które taki skrypt utworzy automatycznie. W MacPorts nie zauważyłem takiej możliwości. Przejdźmy więc do instalacji. Cały proces instalacji Xcode, Homebrew jak i kompilacji źródeł należy wykonać na koncie z uprawnieniami administratora. Pierwszą więc czynnością jest zalogowanie się na to konto. Będąc już na nim, przechodzimy do AppStore i pobieramy Xcode, od jakiegoś już czasu jest darmowy. Po pobraniu i zainstalowaniu Xcode, w folderze Programy/Narzędzia wyszukujemy Terminal i uruchamiamy go. Jak wiadomo w Mac OS X pliki systemowe są ukryte, a że będziemy potrzebowali do nich dostępu to trzeba sprawić żeby stały się widoczne. W tym celu wpisujemy w Terminalu takie polecenie:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES

można je też wstawić do Terminala na zasadzie "kopiuj-wklej", naciskamy ENTER. Z menu głównego wybieramy Jabłko -> Wymuś koniec.... W oknie które się pojawi zaznaczamy "Finder" i naciskamy "Uruchom ponownie". Od teraz w Finderze będą widoczne wszystkie foldery i pliki wcześniej niewidoczne. Wracamy do Terminala i instalujemy "Command Line Tools for Xcode" poleceniem:

xcode-select --install

Czekamy aż się zainstaluje i instalujemy Homebrew komendą:

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

Po zainstalowaniu się Homebrew, kolejna komenda której musimy użyć to:

brew tap osx-cross/avr

dzięki niej zostanie utworzone repozytorium zawierające wszystkie skrypty potrzebne do zainstalowania środowiska AVR. Teraz można by przejść do instalacji wszystkich komponentów, w takiej wersji jaka została przygotowana przez twórców. Jak jednak wspomniałem wcześniej, wyedytujemy skrypty tak aby zainstalować najnowsze dostępne wersje bibliotek. Dla osób które nie czują się na siłach aby samemu edytować skrypty, w dziale "Do Pobrania" znajdą paczkę w której będą skrypty ze ścieżkami dostępu do najnowszych wersji wraz z prawidłowymi kluczami SHA.

pic1

W Finderze szukamy folderu z interesującymi nas skryptami. Ścieżka do niego powinna wyglądać jak na obrazku, oczywiście oprócz nazwy dysku systemowego ;) W folderze znajdziemy siedem skryptów napisanych w języku Ruby. Do ich edycji wystarczy nam systemowy TextEdit. Ogólna zasada edycji jest identyczna dla wszystkich plików, opiszę więc ją na przykładzie jednego tylko. Przede wszystkim należy skopiować te skrypty, aby w razie komplikacji mieć do czego wrócić. Otwieramy plik "avr-binutils.rb". Pierwsza rzecz która od razu rzuca się w oczy, to ścieżki dostępu do kodów źródłowych. To jest właśnie to, co chcemy zmienić. Pierwsza ścieżka prowadzi do strony domowej projektu. Dzięki czemu możemy od razu sprawdzić jaka jest najnowsza dostępna wersja. Wystarczy adres skopiować do przeglądarki. W przypadku "binutils" jest to na chwilę obecną 2.26, a jak widać w skrypcie, zainstalowana by została wersja 2.25. Jeśli więc chcemy zainstalować najnowszą wersję, to na stronie domowej szukamy odnośnika który przeniesie nas na serwer FTP, aby sprawdzić jak dokładnie będzie wyglądała ścieżka dostępu do najnowszej wersji "binutils".

pic2W tym wypadku jedyna zmiana jakiej musimy dokonać to zamienić 2.25 na 2.26 w linii "url" i "mirror". Ścieżki dostępu mamy ustawione, została nam jeszcze edycja klucza SHA. Możemy tą linię z kluczem usunąć, pakiet i tak się zainstaluje. W identyczny sposób postępujemy z resztą skryptów w których chcemy zmienić instalowane wersje oprogramowania. Jeśli już dokonaliśmy wszystkich zmian, możemy przystąpić do instalacji całej paczki programów. W tym celu w Terminalu wpisujemy komendę:

brew install avr-libc

Dzięki niej każdy skrypt zostanie wykonany automatycznie instalując wszystkie potrzebne pliki. Może to trochę potrwać, bo kody źródłowe są pobierane na bieżąco z serwerów. Jak instalacja całego pakietu się zakończy, instalujemy avrdude poleceniem:

brew install avrdude

Skrypt ten, na chwilę kiedy powstał ten poradnik, zainstaluje wersję 6.2 avrdude. Jeśli chcemy mieć nowszą wersję, należy dokonać edycji skryptu w sposób opisany powyżej, a sam skrypt znajdziemy w /usr/local/Library/Formula/ . Została jeszcze jedna rzecz do zrobienia. Z racji tego że Hombrew nie dokonuje instalacji w folderach systemowych, musimy przekopiować jeden systemowy plik do folderu Homebrew. W Finderze przechodzimy do /usr/bin/, zaznaczamy plik "make", i z menu wybieramy "Edycja -> Kopiuj". Przechodzimy teraz do /usr/local/bin/, a z menu wybieramy "Edycja -> Wklej rzecz..."  W ten oto sposób zakończyliśmy instalację najnowszej wersji środowiska programistycznego AVR. Zanim opuścimy konto Administratora zalecane jest ponowne ukrycie plików systemowych komendą: 

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles NO

pic3Wylogowujemy się z konta Administratora, logujemy się na swoje konto użytkownika i w Eclipse oraz AVRFusesCalc, zmieniamy ścieżki dostępu aby korzystać z nowo zainstalowanych programów. Jak tego dokonać, opisałem tutaj .

Na koniec tylko dodam, że korzystając z Terminala na koncie Administratora należy zachować szczególną uwagę podczas wpisywania poleceń. Tak samo jeśli chodzi o usuwanie czegokolwiek przy włączonej widoczności plików systemowych.

Drukuj

Komentarze   

#1 Pawel 2016-03-13 00:59
Bardzo dziękuje wszystko działa świetny poradnik i ekspresowa pomoc. :-) :-) :-) :-)

Pozdrawiam
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież